niedziela, 9 grudnia 2018

Konstrukcja sukienek by papavero

Żyję i nawet czasem szyję, ale robienie zdjęć mnie przerasta, więc nie bardzo mam co pokazywać.
Chciałabym natomiast podzielić się radością z nabycia super-książki. Zrobiłam sobie prezent przedświąteczny, jaki na pewno ucieszyłby wiele z Was.
No to najpierw trochę nudnego wstępu; można pominąć i przejść niżej, pod pierwszą fotografię.
Konstrukcja odzieży nie była moim marzeniem, mimo że od małego stykałam się z książkami na ten temat. A może właśnie dlatego, że się z tymi książkami stykałam. Wzory matematyczne nigdy mnie nie przerażały a jednak "Krój odzieży męskiej" Kowalczyka jakoś mnie nie wciągnął. Kto zna tę książkę, zapewne wie dlaczego.
Zdarzało mi się lata temu konstruować spódnice na podstawie wyliczeń i wzorków, ale jednak łatwiej jest korzystać z gotowych wykrojów. Właściwie o ile dobrze pamiętam, najpierw szyłam nie przejmując się wykrojami, bo przecież marszczone spódnice, albo spódnice w zakładki czy kontrafałdy to nie filozofia i można je uszyć mając do dyspozycji prostokąt materiału i trochę chęci.
Zawsze jednak byłam świadoma, że jest coś takiego jak konstrukcja odzieży, że posługuje się wzorami i że przy pewnym samozaparciu można pójść w tę stronę. Tylko tego samozaparcia mi brakowało, bo po co konstruować, skoro są czasopisma z wykrojami i jak się ma dość proporcjonalną sylwetkę to nie ma większych problemów z dopasowaniem gotowego wykroju. Z czasem okazuje się, że albo ta proporcjonalność nie jest taka znowu doskonała, albo rosną oczekiwania co do dopasowania odzieży do indywidualnych potrzeb. Nadal korzystam z gotowców i nie zamierzam przestać, ale...

ulotka promująca książkę

Od razu powiem, że jestem fanką papavero. Dla wyjaśnienia dodam, że papavero profesjonalnie zajmuje się konstrukcją odzieży, jej stronę internetową odwiedzam często i z przyjemnością, bo można tam znaleźć solidną porcję wiedzy i rozrywki. A czego jeszcze, to dowie się każdy kto tam zajrzy, polecam gorąco. Zresztą myślę, że jeśli interesuje Was szycie, to znacie papavero od dawna, nie mam co się wymądrzać.
książka

Jakiś czas temu dotarła do mnie informacja o KSIĄŻCE Agnieszki Tylak "Sukienka idealna. Konstrukcja, modelowanie i szycie".  Druga informacja dotyczyła targów Fast Textile, których kolejna edycja miała się odbyć pod koniec listopada w podwarszawskim centrum wystawienniczym. I razem z drugą pojawiła się trzecia nowina, że papavero będzie mieć swoje stoisko na targach, i że planuje zorganizować małe warsztaty konstrukcji sukienek. Do trzech zliczyć umiem, więc natychmiast zarejestrowałam się na targi i na kurs.

stoisko papavero na targach

Pojechałyśmy razem z Dzieckiem, które choć nie jest amatorką szycia jako takiego, lubi zabawy w rysowanie. Bawiłam się doskonale, na kursie zdejmowałyśmy z siebie miarę i na jej podstawie każda uczestniczka otrzymała gotowca - wydruk formy podstawowej sukienki na swój wymiar, którą trzeba było trochę przemodelować żeby otrzymać pożądany model, a konkretnie w naszym przypadku Zgrabną Hannę model 1033.

Dziecko przy pracy, zdjęcie z targów

Zdjęcie formy (poniżej) zrobiłam dzisiaj, trochę jest wymiędlona i jeszcze jej nie weryfikowałam. Na razie ciągle mnie cieszy jako miła pamiątka z kursu. Hmm, może oprawić i powiesić na ścianie? 😀Prawdziwą pracę z formą zacznę jak uszyję to co na razie zajmuje mi czas i maszynę. 

forma sukienki idealnej

Przede wszystkim od razu na targach zaopatrzyłam się w książkę - jeszcze cieplutką, prosto z drukarni, poprosiłam też o autograf Autorki. Teraz jestem szczęśliwą posiadaczką unikalnego-sygnowanego-tylko-mojego-jedynego-ukochanego egzemplarza, obawiam się jednak, że szybko przekształci się on w zużyty-pełen-zaznaczeń-i-podkreśleń egzemplarz😁
Książka jest naprawdę godna polecenia, napisana przystępnie, z humorem ale rzetelnie.  Nie chciałabym krytykować ostatnio ukazujących się wydawnictw poświęconych szyciu, bo każdy szuka czegoś innego: jednego będzie cieszyć umiejętność uszycia prostych rzeczy z dresówki, inny zechce uszyć dopasowaną kieckę, a kto inny woli szycie żakietów, płaszczy albo może męskich marynarek i nic mu nie jest straszne. Ja oczekiwałam książki, która nie zamęczając i nie nudząc pozwoli mi przyswoić solidne metody konstrukcji siatki i nie zawiodłam się, a nawet dostałam więcej niż oczekiwałam. Trudno się pogubić przy czytaniu, bo rozdział po rozdziale prowadzi za rączkę przez meandry konstrukcji, obliczeń, pomiarów, korekty wad postawy, tworzenie obłożeń i innych zawiłości. Spora część książki poświęcona jest modelowaniu form sukienek, przenoszeniu zaszewek, tworzeniu cięć, marszczeń i plis. No i wreszcie ostatni rozdział pokazuje kilka podstawowych kroków szycia sukienek.
Nie powiem, że znalazłam odpowiedzi na wszystkie pytania, nawet nie powiem, że się spodziewałam wszystkich odpowiedzi, ale z ręką na sercu mogę polecić książkę każdemu, kogo szycie bawi i interesuje, nawet jeśli nie ma aspiracji żeby brać się za konstrukcję odzieży.  Niemal każdy dokonuje korekt wykrojów, więc warto to robić świadomie. A w każdym razie warto spojrzeć na gotowe wykroje z większą świadomością tego, jak powstają i jakie są możliwości i konsekwencje nanoszenia poprawek.
Cudna, pełna przejrzystych ilustracji lektura na poranki w łóżku z kubkiem gorącej herbatki, na długie zimowe wieczory, na całe dni. Jeśli Was zainteresuje, odsyłam na stronę gdzie Autorka opowiada więcej i sensowniej o swoim dziele, a napracowała się nad nim solidnie. Należą jej się gorące podziękowania!
I żeby nie było wątpliwości: wpis nie jest sponsorowany, po prostu myślę, że na tym blogu nie mogę przemilczeć takiej książki.
Pozdrawiam i wracam do lektury




4 komentarze:

  1. Zupełnie przez przypadek trafiłam na info o tej książce, bo jakoś do Papavero od dawna nie wpadałam i chyba sobie na święta zażyczę, bo konstrukcja mnie kusi, nawet na kursie byłam jakiś czas temu, ale dobra książka specjalistyczna, to dobra książka specjalistyczna i warto ją mieć pod ręką w domu. Pozdrawiam, Kasia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Otóż to, książka specjalistyczna a jednak dla ludzi :-) Ja się bardzo cieszę, że mam ją w domu, ciągle sobie poczytuję kawałki. Wciąga. Mam nadzieję że Mikołaj będzie hojny i książka trafi do Ciebie w święta.
      Pozdrawiam :-)

      Usuń
  2. O jak dobrze, że zajrzałam. Od trzech dni biję się z myślami: kupić czy nie kupić? To już wiem: kupić!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A wiesz, jak już się pobijesz z myślami i się zdecydujesz, to pewnie nie pożałujesz :-) Lubię książki w ogóle, ale ta jest i pięknie wydana, i bogata w treść, nie nudzi, a bawi i cieszy mnie nieustannie. Naprawdę, mija mi kolejny tydzień z wertowaniem książki. Zrobiłam sobie super-prezent.
      Pozdrawiam!

      Usuń